Az Intel Extreme Masters megnyitói folyamán elhangzó beszédjeiben
Michal „Carmac" Blicharz előszeretettel hívja fel az ifjú generáció
figyelmét arra, hogy a kezdetek kezdetén az esport nem a stadionokban
ezrek, és tízezrek előtt lejátszott mérkőzésekről szólt. Mai szemmel
nehéz lehet elhinni, hogy ez a több tízmilliós nézőszámokról, és
hasonlóan magas nyereményekről ismert sportág hajdanán délutáni
időtöltésként született, és hogy egy gazdasági válság lett a felelős a
felvirágoztatásáért.
Az esportoknak messze nyúló történelme van. A sportág eredete egészen
a 70-es évekig nyúlik vissza. 1972. október 19-én a Stanford Egyetemen
tartották meg az első ismert kompetitív játékos eseményt, ahol az
„Intergalactic spacewar olympics" névre keresztelt, rögtönzött
bajnokságra az iskola valamennyi diákja meghívást kapott. A versenyzők a
Spacewar nevű játékban küzdöttek meg egymással egyéni, és csapatos
versenyszámokban. Milliós nyeremények helyett a győztesek markát
fejenként egy egyéves Rolling Stone magazin előfizetés ütötte.Folytatva az űr tematikát, a következő évtizedben megrendezésre került az első esport versenyként tekinthető Space Invaders Championship, melyet az Atari rendezett 1980-ban. A résztvevők az Egyesült Államok teljes területéről érkeztek, és számuk meghaladta a 10 ezret.Az esemény közvetlen utóhatásával átformálta a játékos közösséget, és komoly hobbivá tette a versenyszerű videójátékozást.Egyre több helyen tűntek fel kisebb-nagyobb versenyek, amik korábban főként játéktermi gépeken, majd később iskolai számítógéplaborokban zajlottak. A média figyelmét is felkeltette a szokatlan versenyzési forma, még az olyan presztízses magazinok, mint a Life, vagy a Time is elkezdtek érdeklődést mutatni a bajnokságok, valamint az azokon megforduló játékosok iránt. Pedig ekkoriban a jelenségnek neve sem volt.
Az esport korai szakaszában ahhoz, hogy (egyidejűleg) egymással versenyezhessenek, a játékosoknak egy légtérben kellett tartózkodniuk.A személyiszámítógépek megjelenésével, a '90-es évek eljövetelével, és az internetnek köszönhetően sikerült megszűntetni a technikai korlátokat.Elindultak az első kizárólag online működő játékok, és a kibertérben megtartott versenynek, a robbanásszerű sikerre azonban várni kellett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése